Pelatihan Kosakata Bahasa Inggris Berbasis Game Interaktif untuk Pegawai di PT Lazuardy Global Service
DOI:
https://doi.org/10.36312/sasambo.v3i3.540Keywords:
Vocabulary, English, Interactive Games, SkillsAbstract
Pelatihan Bahasa Inggris Berbasis Interaktif ini merupakan kegiatan pengabdian masyarakat dengan tujuan untuk meningkatkan kemampuan dan keterampilan kosakata berbahasa Inggris para peserta. Peserta dalam kegiatan pelatihan ini merupakan pegawai di PT Lazuardy Global Service yang sebelumnya diobservasi dan diwawancarai untuk pemetaan kebutuhan Bahasa Inggris berdasarkan level kemampuan. Pelatihan ini dilaksanakan dengan tatap muka dengan menggunakan metode observasi, wawancara, ceramah, workshop, dan simulasi. Hasil kegiatan pengabdian masyarakat ini menunjukkan bahwa pelatihan ini mampu meningkatkan pemahaman serta keterampilan kosakata bahasa Inggris peserta. Hal ini terlihat dari motivasi dan antusiasme peserta terhadap pembelajaran Bahasa Inggris yang meningkat setelah kegiatan pelatihan ini dilaksanakan. Berdasarkan hasil observasi selama pelatihan, materi yang disajikan dengan menggunakan game interaktif ini terbukti berhasil menciptakan suasana dimana para peserta dapat berkomunikasi Bahasa Inggris secara aktif, interaktif, dan komunikatif. Oleh karena itu, penggunaan game interaktif selama pembelajaran Bahasa Inggris disarankan untuk dapat diaplikasikan di berbagai situasi formal maupun tidak formal karena terbukti disenangi oleh para pemelajar Bahasa Inggris.
Interactive Game-Based English Vocabulary Training for Employees at PT Lazuardy Global Service
Interactive Game-Based Vocabulary English Training is a community service activity with the aim to improve the English vocabulary skills of the participants. Participants in this training activity are employees at PT Lazuardy Global Service who were previously observed and interviewed for mapping English needs based on ability level. This training is carried out face-to-face using observation methods, interviews, lectures, workshops, and simulations. The results of this community service activity show that this training is able to improve the understanding and English vocabulary skills of participants. This is evident from the motivation and enthusiasm of participants towards English learning that increased after this training activity was carried out. Based on the results of observations during the training, the material presented using this interactive game proved successful in creating an atmosphere where participants can communicate English actively, interactively, and communicatively. Therefore, the use of interactive games during English learning is recommended to be applied in various formal or informal situations because it is proven to be favored by English learners.
Downloads
References
Arwati, N. M. (2019). Pengaruh Gerak Dan Lagu (Music And Movement) terhadap Peningkatan Kosakata Bahasa Inggris pada Anak Usia 5-6 Tahun di PAUD Kasih Ibu. PAUD Lectura: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(02), 67-75.
Azir, I. D. A. (2019). English for Jobseekers: Pelatihan Keterampilan Berbahasa Inggris untuk Anak Muda Pencari Kerja di Rumah Siap Kerja Jakarta. Jurnal Surya Masyarakat, 2(1), 20-28.
Azir, I. D. A. (2019). Applying Peer Scaffolding to Enhance the EFL Vocational Students’ Speaking Skills. Ethical Lingua: Journal of Language Teaching and Literature, 6(2), 149-157.
Azir, I. D. A. (2021). Rumah Siap Kerja: English For Jobseekers Pelatihan Bahasa Inggris Daring Untuk Persiapan Mencari Kerja di Masa PHK Massal Saat Pandemi Covid-19. Surya Abdimas, 503-510.
Cahyono, B. . (2001). The Teaching of English Language Skills and English Language Component. Malang: State University of Malang Press.
Cameron, L. (2001). Teaching to Young Learner. United Kingdom: Cambridge University Press.
Falah, I. F. (2017). Pengenalan kosakata bahasa inggris melalui lagu. Jurnal Pelita PAUD, 1(2), 143-152.
Handayani, S. (2016). Pentingnya kemampuan berbahasa Inggris sebagai dalam menyongsong ASEAN Community 2015. Jurnal Profesi Pendidik, 3(1), 102-106.
Hidayati, N. N. (2017). Meningkatkan Kosakata Bahasa Inggris Anak Usia Dini dengan Kartu Bergambar. Al-Hikmah: Indonesian Journal of Early Childhood Islamic Education, 1(1), 67-86.
Ira, E. F. S. H. M. (2015). Penggunaan Media Lagu Anak-Anak Dalam Mengembangkan Kemampuan Kosakata Bahasa Inggris Siswa di PAUD. Faktor: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 2(2).
Mulyani, M and Siswayani, P. (2006). Meaningful English for Academic Purpose (EAP) Learning with Student’s Preferred Text Types and Reading Activities. Indonesia University of Education.: Presentation in 57th TEFLIN the International Conference.
Nurdiana, N. (2020). Pelatihan Bahasa Inggris Komunikatif Berbasis Game Anak-Anak di Panti Asuhan Al Falah Yasmuba. Jurnal Sumbangsih, 1(1), 130-134.
Sari, I., & Ayu, F. (2021). Pemanfaatan Media Lagu Dalam Peningkatan Kosa Kata Bahasa Inggris. ABDIMAS MANDIRI-Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat, 1(1), 16-20.
Setyaningrum, A. (2016). Penggunaan Alat Permainan Edukatif (APE) daam Pembelajaran Bahasa Inggris di Raudhatul Athfal Sebagai Upaya Mengembangkan Kecerdasan Anak. Thufula: Jurnal Inovasi Pendidikan Guru Raudhatul Athfal., 4(2).
Stavans, A., & Hoffmann, C. (2015). Multilingualism. Cambridge University Press.
Tarigan, H. (2011). Pengajaran Kosa Kata. Bandung: Angkasa.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Ince Dian Aprilyani Azir
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with Sasambo: Jurnal Abdimas (Journal of Community Service) agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.